DESIGN EIC PREMIUM

Historia projektu

W 2008 roku PKP Intercity wraz z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego ogłosiły zamknięty konkurs na „Projekt koncepcyjny rozwiązań graficzno-kolorystycznych sylwetki i projekt koncepcyjny wnętrza składów zespołowych taboru PKP Intercity”. Studio projektowe maradDesign wygrało ten konkurs, a zwycięski projekt zaprezentowano wszystkim uczestnikom przetargu na realizację zamówienia 20 składów zespołowych. Potencjalni producenci poznali oczekiwania PKP Intercity w zakresie designu pojazdu, a w umowie z Alstom, który wygrał przetarg, znalazły się zapisy, zgodnie z którymi w sprawach dotyczących kolorystyki i materiałów wykończeniowych decyzje będzie podejmowała strona polska.

Podstawą projektu wzorniczego stały się dwa opracowania – DESIGN BOOK przygotowany przez studio Alstom Transport Design & Styling na podstawie konceptu renomowanego, znanego na całym świecie studia GIUGIARO DESIGN oraz projektu autorstwa pracowni maradDesign. Ostateczny projekt do realizacji opracował zespół studia Alstom Transport Design & Styling w ścisłej współpracy z maradDesign.

Autorem projektu jest więc zespół:

Giugiaro – maradDesign – Alstom Transport Design&Styling

Rozwiązania funkcjonalne

Wszystkie działania projektantów zostały podporządkowane osiągnięciu nadrzędnego celu, jakim jest wygoda pasażera. Każde miejsce jest wyposażone w wygodny, ergonomiczny fotel z podłokietnikami, rozkładany stolik, indywidualne oświetlenie i gniazdo elektryczne. Ponadto jest w czytelny sposób oznakowane Podróżny ma także do dyspozycji półkę na bagaż podręczny i wieszak. Część foteli rozmieszczono naprzeciw siebie ze składanym stolikiem pomiędzy nimi, dzięki czemu powstała czteromiejscowa strefa dla wspólnie podróżujących osób.

W pierwszej klasie podróżny otrzymuje znacznie więcej przestrzeni dzięki ustawieniu foteli w układzie 2 + 1. W pociągu znajdują się także trzy czteromiejscowe przedziały Biznes z dodatkowymi wygodami – większą przestrzenią na bagaż osobisty, szafami ubraniowymi oraz większymi stolikami.

Także w przestrzeniach wspólnych zadbano o miejsce na duży bagaż – łącznie z rowerami.

Dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej przeznaczono dodatkowo wyposażoną w udogodnienia strefę oraz specjalnie przystosowaną dla ich potrzeb toaletę - usytuowane w centralnej części pociągu.

Zapewniający wygodę bar oferuje miejsca stojące dla dwudziestu osób oraz możliwość konsumpcji na kilku miejscach siedzących w przylegającej do niego części wagonu. Dwa wózki, które są wyposażeniem baru, pozwolą szybko obsłużyć cały pociąg.

Wszystkie rozwiązania przestrzenne były wielokrotnie oglądane w projekcjach trójwymiarowych i udoskonalane tam, gdzie okazało się to potrzebne. Połączony zespół designerów Alstom i maradDesign obejrzał każdy fragment pociągu przed jego skonstruowanieniem.

Kolorystyka, materiały

Kolorystyka zewnętrzna sylwetki została wybrana spośród wielu propozycji. Podkreśla kształt bryły pojazdu - szczególnie części czołowej - zaprojektowanej przez Giugiaro. Nawiązuje, choć nie dosłownie, do firmowych barw PKP Intercity. Nade wszystko jednak oddaje nowoczesność „flagowej” jednostki PKP Intercity.

Wnętrza są utrzymane w spokojnej, stonowanej kolorystyce, jednak z wyraźnie zaznaczonymi akcentami i barwami niestosowanymi jeszcze powszechnie na kolei. Cała kolorystyka wyposażenia jest spójna i jednorodna, jednocześnie każda strefa i klasa ma swoje barwy odróżniające je od pozostałych. Materiały spełniają wszystkie wymagania techniczne i funkcjonalne – są wytrzymałe, odporne na zabrudzenie, łatwe do wymiany. Zanim zostały zatwierdzone do produkcji były wielokrotnie oglądane, dotykane, testowane przez zespół designerów, aby mieć całkowitą pewność, że zostały wybrane najlepsze z możliwych.

Nastrój, charakter, styl

Za stworzenie przyjaznego i budzącego pozytywne wrażenia estetyczne otoczenia, odpowiadał zespół projektantów. Ich praca zaowocowała spójnością stylu wszystkich elementów wnętrza, dopracowaniem detali, które zobaczy i poczuje pasażer.