KOMPENDIUM EIC PREMIUM

CO? Pociąg kategorii Express InterCity Premium (EIC Premium), czyli polskie Pendolino
ILE? 20 pociągów zespołowych
  • LICZBA MIEJSC DLA PODRÓŻNYCH
402 miejsca
  • KLASY I LICZBA MIEJSC

Klasa 2. = 345 miejsc 

Klasa 1. = 45 miejsc

 KIEDY?
  • 30 maja 2011 r. - podpisanie umowy z wyłonionym w przetargu producentem pociągu firmą Alstom na:
    • produkcję 20 składów zespołowych,
    • budowę Centrum serwisowego na warszawskim Grochowie,
    • serwisowanie pociągów przez ok. 17 lat.
  • grudzień 2014 r. - Pendolino na polskich torach    
 GDZIE?

Pociągi produkuje we Włoszech ALSTOM, natomiast pozostała część zamówienia PKP Intercity realizowana jest w Polsce, na warszawskich Grochowie, gdzie budowana jest hala do serwisowania składów zespolonych. Znajdzie w niej zatrudnienie ok. 150 osób. Pociąg przez ok. 17 lat serwisowany będzie przez zarejestrowaną w Polsce Spółkę ALSTOM Konstal.

W realizację projektu Pendolino dla PKP Intercity zaangażowani są również poddostawcy z Polski, m.in.: Bombardier z Katowic produkuje urządzenia sygnalizacji SHP, SIECAB z Żywca okablowanie, producentem sprzęgów jest Dellner Gdynia, a skrzynek elementów trakcyjnych - Polmor. PKP Cargo zapewnia transport pociągów do Polski, a Instytut Kolejnictwa próby homologacyjne.

KIEDY NA POLSKICH TORACH? Grudzień 2014 r. – najpierw 18 składów, w nowym roku wszystkie 20
ETAPY DOPUSZCZENIA DO EKSPLOATACJI 
  1. Testy statyczne – fabryka Savigliano
  2. Testy dynamiczne, czyli w ruchu – Tor Doświadczalny Instytutu Kolejnictwa Żmigród
  3. Testy dynamiczne, czyli jazda testowa po ogólnodostępnych liniach kolejowych, m.in. po Centralnej Magistrali Kolejowej
  4. Opinia Instytutu Kolejnictwa
  5. Wydanie certyfikatu dopuszczającego do ruchu krajowego – Urząd Transportu Kolejowego
TESTY POCIAGU ŻMIGRÓD Wszystkie badania związane z dopuszczeniem składu prowadzić będą specjaliści Instytutu Kolejnictwa z Warszawy. Pierwsze testy dynamiczne, czyli w ruchu, odbędą się na Torze Doświadczalnym IK. W Żmigrodzie przeprowadzone będą badania dynamiczne i hamulców, współpracy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, badania pantografu itp. Prowadzone będą też testy funkcjonowania automatyki m. in. sprawdzanie czuwaka, radia, detekcji stanów awaryjnych oraz działania na pociąg pola elektromagnetycznego i przewodzenia. Na koniec weryfikacji zostaną poddane systemy przeciwpożarowe oraz aerodynamika pojazdu. Tor Doświadczalny zlokalizowany jest nieopodal Żmigrodu, ok. 40 km od Wrocławia, i to jest cel sierpniowego przyjazdu pociągu do Polski. Tor Doświadczalny o pętli 7725 m przeznaczony jest do m.in. badań wytrzymałościowych.
TESTY NA LINIACH KOLEJOWYCH 

Koło Olsztyna Pendolino będzie testowane w jeździe na łukach (są tam specyficzne łuki na pagórkach). Niedaleko Nowego Sącza będą sprawdzane możliwości w jeździe pod górkę.

Testy na liniach kolejowych mają trwać do połowy grudnia. Później rozpocznie się analiza zebranej dokumentacji. Do maja 2014 r. pociąg powinien zyskać homologację Urzędu Transportu  Kolejowego. Następnie pierwszy skład pociągu pojedzie z powrotem do Włoch, bo to egzemplarz wypełnionym aparaturą pomiarową.

 

WYPOSAŻENIE/KOMFORT
  • ergonomiczne, rozkładane fotele
  • stolik, oświetlenie, interkom alarmowy oraz gniazdko elektryczne
  • w korytarzach i na końcu przedziałów specjalne stelaże na bagaże oraz rowery
  • informacja pasażerska na monitorach 
  • oznaczenie miejsc alfabetem Braille’a 
  • wyświetlacze rezerwacji miejsc
  • klimatyzacja, wentylacja
  • niski poziomi hałasu dzięki specjalnej konstrukcji dachu i amortyzatorom w podwoziu
  • większa niż w innych pociągach powierzchnia okien – wykorzystanie naturalnego oświetlenia, zapewnienie pasażerom dobrej widoczności
  • szersze drzwi wejściowe do wagonów – łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie
UDOGODNIENIA DLA PASAŻERÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH I Z OGRANICZONĄ MOBILNOŚCIĄ RUCHOWĄ
  • podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich (wagon nr 3)
  • przystosowane dwa miejsca oraz większa toaleta (wagon nr 3)
  • umiejscowienie w wagonie z przedziałem barowym i pomieszczeniem obsługi pociągu (czyli wagon nr 3)
  • dla osób niewidomych i niedowidzących miejsca oznaczone alfabetem Braille’a oraz informacje o kolejnych stacjach podawane przez system nagłośnieniowy
BEZPIECZEŃSTWO
  • aerodynamiczny przód - „nos” pociągu wyposażony w specjalnie zaprojektowane elementy, które pochłaniają energię uderzenia przy kolizji
  • system kamer w każdym wagonie
  • obraz rejestrowany do cyfrowych rejestratorów wideo
  • w przedziale kierownika poc. ekran monitoringu i podgląd obrazu z kamer
  • unikalne rozwiązanie w zakresie bezpieczeństwa osobistego pasażerów – interkom alarmowy służący do powiadamiania i wzywania konduktora przy każdym miejscu
CENA BILETU Ceny od 49 zł w ramach dynamicznego systemu sprzedaży, z uwzględnieniem ulg ustawowych 30% rabat na zakup biletu na 2 tygodnie przed wyjazdem i

20% rabat na tydzień przed podróżą; średnia cena jak obecnie w EIC

GASTRONOMIA
  • przedział barowy 
  • posiłki, ciepłe i zimne napoje
  • w barze 20 miejsc stojących
MASA/DŁUGOŚĆ 395,5 t (bez pasażerów)/187,4 m
PRĘDKOŚĆ EKSPLOATACYJNA 250 km/h 
KOLORYSTYKA I WYGLĄD
  • srebrno-niebieska kolorystyka z logotypami PKP SA i PKP Intercity
  • autor przodu „nosa” to Giorgetto Giugiaro - włoski projektant samochodów, m.in. Ferrari i Maserati
ZASIĘG INWESTYCYJNY PKP IC Zakup 20 składów zespołowych to jeden z elementów szerokiego programu inwestycyjnego PKP Intercity na łączną kwotę ponad 5,6 mld zł.
OSOBA DO KONTAKTU

Zuzanna Szopowska

Rzecznik Prasowy PKP Intercity S.A.

e-mail: rzecznik@intercity.pl

Żadna z polskich firm nie stanęła do przetargu. Potencjalni oferenci, mimo że wzięli udział we wstępnych rozmowach, nie zdecydowali się zawalczyć o zamówienie. Rozmowy prowadzone były z konsorcjum ANSALDOBREDA S.p.A. i NEWAG S.A., konsorcjum Bombardier, Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.Holding, konsorcjum Siemens Sp. z o.o. i Siemens Aktiengesellschaft  Sp. z o.o.,konsorcjum ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A. Finalnie PKP Intercity otrzymała tylko jedną ofertę od konsorcjum ALSTOM Konstal S.A. i ALSTOM FERROVIARIA S.p.A.

 

trasy i czasy

Szacowane czasy przejazdu pociągu kategorii EIC Premium  

Trasa

Czas przejazdu

grudzień 2015

Stacje pośrednie*

Warszawa - Gdańsk

ok. 2h 37min 

Warszawa Wschodnia, Iława Główna, Malbork, Tczew

Warszawa - Kraków

ok. 2h 12 min 

Warszawa Zachodnia

Warszawa - Katowice

ok. 2h 19 min 

Warszawa Zachodnia, Włoszczowa Północ, Sosnowiec Główny

Warszawa - Wrocław

ok. 3h 26 min 

Warszawa Zachodnia, Częstochowa, Opole Główne 

Gdynia - Kraków 

ok. 5h 22 min

Sopot, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Główny, Tczew, Malbork, Iława Główna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia

Gdynia - Katowice 

ok. 5h 28 min 

Sopot, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Główny, Tczew, Malbork, Iława Główna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Włoszczowa Północ, Sosnowiec Główny 

*stacje, na których jest planowane dodatkowe zatrzymywanie pociągów